Informasjon

Bibliotekene kan ta i bruk de norske spillene som NFI kjøper inn via innkjøpsordningen for spill – helt gratis. Ordningen bidrar til at publikum får tilgang til norske dataspill i sitt lokale bibliotek.

Hva er Spillbiblioteket.no?
Spillbiblioteket er en oversikt over hvilke norske spill som er kjøpt inn til bibliotekbruk. Her kan bibliotekarer enkelt få tilgang til gratis spillkoder ved å logge inn med bibliotekets BaseBibliotek-nummer. Bibliokarer laster inn spillene på spillutstyret som de har i sitt bibliotek. Spillene benyttes til spilling i biblioteket, og kan lånes ut dersom bibliotekets spillutstyr er til utlån.

Hvilke spill finner jeg her?
Spillene er nyere, norske spill som er kjøpt inn av Norsk filminstitutt via innkjøpsordningen. Spillene er utgitt til konsoll, mobil og PC.
Spillkodene benyttes til å laste inn spillet gratis fra tredjeparts nettsider som f.eks. Steam, Nintendo eShop, AppStore m.fl.

Hvem får gratis spillkoder?
Jobber du i et bibliotek, også skolebibliotek, kan du logge inn på nettsiden med BaseBibliotek-nummer og passordet til ditt bibliotek. Når du er logget inn som ditt bibliotek, får du tilgang til gratiskoder. Kodene benytter du til å laste inn spillene på spillutstyr som du har i ditt bibliotek.

Hvordan kan bibliotekene benytte spillene?
Spillene kan spilles i biblioteket og på bibliotekets spillutstyr. Bibliotekene kan benytte spillene til arrangementer i bibliotekregi. Det betyr at spillene kan vises på storskjerm i tilknytning til ikke-kommersielle arrangementer i regi av biblioteket.

Hvordan får jeg spilt disse spillene?
Publikum som er interessert i norske spill kan oppsøke sitt lokale bibliotek og høre om de har benyttet seg spillordningen fra NFI. Type spillutsutyr og tilrettelegging for bruk av spill varier mellom bibliotekene.

Lager du spill?
Har du laget et norsk spill kan du søke om å få det innkjøpt via innkjøpsordningen for spill. Informasjon om søknadsordningen finner du på nfi.no/søk tilskudd/innkjøp

Lurer du på noe?
Ta kontakt med Norsk filminsitutt på telefon 22 47 45 00 (sentralbord) eller på e-post til bibliotek[@]nfi.no